Goed verhaal

Hoe vaak staan er op visitekaartjes functietitels die niets zeggen? Hoe vaak omschrijft een organisatie haar eigen diensten in termen die heel mooi klinken, maar eigenlijk nog minder zeggen? Zodat de bezoeker van een website niet weet waar hij (= ook zij) aan toe is en wat hij kan verwachten? En die betreffende ondernemer of organisatie dus misschien wel een klant misloopt?

Te vaak! De vraag is dus: waarom? En het antwoord is simpel: omdat het moeilijk is precies te verwoorden wat je doet of waarom een potentiële klant bij jou beter af is dan bij een ander. En dus is het makkelijker te vervallen in clichés, algemene omschrijvingen en vage teksten. Of te kiezen voor een andere valkuil, namelijk in je eigen woorden je eigen doelen en ideeën opschrijven. Leuk voor jezelf, maar vaak sla je bij je doelgroep de plank volledig mis.

Het is inderdaad niet makkelijk om goed te verwoorden wat je doet en waarom. En al helemaal niet om uit te leggen waarom jij dat beter/leuker/sneller/... doet dan een ander die eigenlijk toch ongeveer hetzelfde doet.
Zorg daarom voor Een Goed Verhaal.

Met een goed verhaal bedoel ik een verhaal dat vertelt wat een ondernemer of een organisatie echt wil zeggen. Op een zodanige manier dat het de interesse wekt van potentiële klanten en opdrachtgevers en een band creëert met degenen die het verhaal horen, lezen of zien. Een commerciële band welteverstaan. Dus één die zorgt dat ze bij jou of jouw organisatie komen om een product te kopen of een dienst af te nemen. En die ook zorgt dat ze jouw verhaal doorvertellen, zodat anderen geïnteresseerd raken en op hun beurt weer bij jou terecht komen. En het verhaal weer doorvertellen. Enzovoorts.

Ik geloof dat het hebben van een goed verhaal en het zorgen dat jouw verhaal op de juiste manier wordt doorverteld, in deze tijden van social media, reclame-moeheid en crowdwisdom, steeds belangrijker wordt.

Een goed verhaal en een goede keuze in manieren van het verspreiden van dat verhaal kunnen het verschil maken. In volgende blogs daarover nog veel meer.

Ook een goed verhaal en niet wachten op een volgend blog? Neem contact met me op voor meer informatie.



blog comments powered by Disqus